Ondernemen volgens je human design type: wat sommige coaches je ook vertellen, ondernemen is écht voor iedereen anders. In deze blog licht ik graag een tipje van de sluier over ondernemen op een manier die past bij jouw energie, bij jouw human design type.
Ben je nog helemaal niet bekend met Human Design, dan is het misschien interessant om eerst de blog Wat is Human Design te lezen.
Wil je meer uitleg over jouw Human Design type, lees dan zeker deze uitgebreide blog over de vijf human design types.
Als we sommige coaches mogen geloven, dan is er maar één juiste manier om te ondernemen. Namelijk die van hen. Natuurlijk is dat niet zo, er zijn net zoveel verschillende manieren van ondernemen als er ondernemers zijn.
Al kan jouw human design type wel een indicatie geven welke dingen voor jou beter kunnen werken dan andere. Dus dat wil ik je wel graag meegeven nu je al wat meer weet over jouw human design type. Experimenteer er vooral mee, en blijf voelen wat voor jou wel goed voelt en wat helemaal niet. Zo vind je jouw unieke manier van ondernemen, die helemaal past bij wie jij bent. Los van alle mogelijke hokjes.
Met manifestor energie ben je van nature iemand die goed is in nieuwe dingen initiëren. Jij mag je ‘creative urges’ volgen om iets in de wereld te zetten. En dat betekent automatisch dat je aanbod niet constant zal zijn. Je zal om de zoveel tijd iets nieuws brengen, en dingen die je al eerder opstartte stopzetten, omzetten naar een passieve vorm of overdragen aan anderen.
Als ondernemer is het wel heel belangrijk dat je af en toe net genoeg vertraagt om anderen mee te nemen in je verhaal. Want als je eenmaal begint aan de uitwerking van een idee vergeet je alles om je heen. Dus neem bewust de tijd om je volgers te informeren over je plannen. Niet om toestemming te vragen, al zeker niet om te checken of je iets wel of niet zou moeten doen of voor een marktonderzoek. Enkel en alleen zodat ze weten waar je mee bezig bent, zodat zij de keuze kunnen maken of ze erbij willen horen en of het op dit moment niets voor hen is.
Elke manifestor heeft een krachtige stem. Gebruik die in je marketing, laat van je horen via social media, video’s, podcasting, … Kies zelf wat voor jou op dit moment goed voelt. Gebruik je stem om te informeren en om anderen een kijkje achter jouw gesloten aura te geven.
Voor je eigen welzijn is het slim om zo snel mogelijk ook een team om je heen te verzamelen. Je hebt tenslotte geen constante energie, terwijl je als ondernemer in sommige dingen toch echt consistentie nodig hebt. Regelmaat in social media berichten bijvoorbeeld, of in het verzorgen van je administratie. Dan is het fijn dat je voor die zaken kan vertrouwen op een team op de momenten dat jij in een rustcyclus zit en eigenlijk geen energie kunt opbrengen voor al die taken die wel moeten gebeuren.
Stem je aanbod af op jouw beschikbare energie. Zorg dat mensen dingen van jou kunnen kopen die geen directe of constante aanwezigheid van jou vragen. Zodat je tijdens je rustcyclus nog altijd omzet kunt maken, zonder 8 uur per dag te moeten werken. Hoe meer je jouw energiecyclus kan respecteren, hoe meer je daar de vruchten van kunt plukken. En weet dat je niet alles zelf hoeft af te werken. Jij bent de initiator, je hoeft niet degene te zijn die alle puntjes op de i zet, of degene die een project blijft dragen lang na de opstart.
Stem je aanbod af op jouw beschikbare energie. Zorg dat mensen dingen van jou kunnen kopen die geen directe of constante aanwezigheid van jou vragen. Zodat je tijdens je rustcyclus nog altijd omzet kunt maken, zonder 8 uur per dag te moeten werken. Hoe meer je jouw energiecyclus kan respecteren, hoe meer je daar de vruchten van kunt plukken. En weet dat je niet alles zelf hoeft af te werken. Jij bent de initiator, je hoeft niet degene te zijn die alle puntjes op de i zet, of degene die een project blijft dragen lang na de opstart.
Als generator is de basis om te ondernemen vanuit plezier en passie. Jij bent niet degene die nieuwe dingen moet initiëren, als je dat wel zou doen ben je hoogstwaarschijnlijk heel snel je plezier in het ondernemen helemaal kwijt.
De beste manier is om te wachten tot er iets langskomt waarop je kan reageren, zoals een potentiële klant of een trend die ontstaan is bijvoorbeeld. Iets waar jij op reageert met goesting, iets waarop je buikgevoel een volmondige ‘ja’ geeft.
Daarvoor kan het best handig zijn om een paar vertrouwelingen rond je te verzamelen die je kunnen helpen met het stellen van ja/nee vragen. Zodat jij nog beter kan (leren) reageren vanuit je buikgevoel.
Terwijl je wacht hoef je uiteraard niet gewoon in de zetel te hangen. Focus op je passie, deel van daaruit met anderen. Hieruit zullen vanzelf situaties ontstaan waarop jij kunt gaan reageren. En hoe lastig het misschien ook is, forceer niets. Probeer niet te gaan leuren met je aanbod, want dat is niet hoe het voor jou werkt. Dat zal voor jou enkel en alleen energieverlies betekenen. Je mag echt wachten tot je voelt dat je ergens op wilt reageren, je mag ook vandaaruit je aanbod laten ontstaan. Dat hoeft echt niet vooraf al helemaal uitgewerkt te zijn.
Voor je marketing mag je gewoon vertrekken vanuit wat jou het meeste plezier brengt. Wat vind jij het leukste om te doen, op welke manier wil je jouw expertise graag met anderen delen? Laat het idee los dat je continu aan moet staan, leer om te vertrouwen op je gevoel, en sta er 100% op de momenten dat je de passie voelt om iets te delen met je volgers.
Social media kan voor jou trouwens enorm behulpzaam zijn om te voorzien in zaken waar je kan op reageren. Doe gerust eens een rondje “Wat zou je me willen vragen?” of “Welke vragen heb je over ….”. Je volgers bezorgen je op die manier direct input waarop jij kan beginnen reageren.
Voel je je gefrustreerd? Neem dan even een pauze en probeer om te achterhalen waar je frustratie vandaan komt. Misschien ben je iets nieuws aan het leren? En moet je even geduld hebben. Of misschien ben je dingen aan het initiëren in plaats van te wachten om te reageren? Leer je frustraties omarmen en te zien als een signaal, niet als een tegenwerkende factor.
Qua businessmodel maakt het voor jou niet zoveel uit. Eigenlijk kan alles werken, de sleutel zit voor jou in het feit dat je doet wat je écht graag doet. Dus dat is voor jou het belangrijkste, kies een business model dat past bij wat je doet en de manier waarop je dat doet.
Ben je een manifesting generator? Lees dan zeker het stukje hierboven over ondernemen als een generator. Alles wat daar staat is ook op jou van toepassing.
Toch zijn er wel een paar belangrijke toevoegingen. Waar een generator meestal met één ding tegelijk bezig is, is het voor jou net heel natuurlijk om verschillende dingen tegelijk bezig te zijn. Jij ben een echte multi passionate, of een creatieve generalist. Het advies om te focussen op één, liefst zo specifiek mogelijke niche, past niet bij jou. Het zou je beperken en ervoor zorgen dat je maar een heel klein stukje kan laten zien van alles waar jouw ziel van gaat zingen.
Je werd geen ondernemer om jezelf (opnieuw) in een doosje te stoppen, maar om nieuwe paden te leggen. Jij kan verschillende dingen tegelijk en je verwerkt informatie veel sneller dan andere energietypes.
Ook voor jou is het belangrijk om niet vanuit jezelf te initiëren, maar te wachten tot je voelt dat je ergens op wilt reageren. Tegelijkertijd is het voor jou extreem belangrijk om ook de mensen om je heen te informeren op het moment dat je in actie schiet. Jij gaat immers veel sneller, waardoor je het risico loopt dat anderen niet kunnen volgen. Je hoeft daarom niet langzamer te gaan, door te informeren weten de mensen om je heen waar je mee bezig bent en waar je naar toe gaat. Daardoor kunnen ze je ondersteunen, in plaats van tegenwerken omdat ze niet snappen wat je aan het doen bent.
Is jouw aanbod heel divers, net vanwege al jouw verschillende passies? Prima om VA-activiteiten aan te bieden naast je coachingpraktijk, terwijl je ook nog een restaurant runt. Het is in dat geval wel belangrijk om naar de buitenwereld toe een duidelijk onderscheid te maken tussen alle activiteiten. Op die manier blijft het helder wie voor welke oplossing bij jou terecht kan.
Zit er een rode draad doorheen jouw verschillende activiteiten? Dan kan het natuurlijk prima dat je onder één noemer naar buitenkomt en dat de rode draad jouw duidelijk verhaal naar de buitenwereld is. Er zijn ook ondernemende manifesting generators die een aanbod hebben rond één van hun interesses, en die vervolgens in hun vrije tijd verschillende hobby’s uitoefenen. Jij kiest wat het beste bij jou past.
Als manifesting generator is het bovendien niet ongewoon om niet een heel leven lang energie te krijgen van dezelfde dingen. Het is voor jou ook heel belangrijk om regelmatig bij jezelf in te checken: doe je alles nog met passie? Of zijn er dingen waar je geen plezier meer uithaalt en die je gewoon nog doet omdat je er ooit mee begonnen bent? Van die laatste activiteiten mag je afscheid nemen, zo ontstaat er ruimte voor nieuwe passies.
Je hebt de unieke gave om dingen te zien op een manier zoals anderen dat simpelweg niet kunnen. Of het nu gaat over de talenten van mensen, of over de werking van systemen. Jouw speciale gave zit in dat éne ding waar je helemaal van aan gaat, dat éne onderwerp waar je uren en uren over kan praten. Dat is wat je met de wereld wilt delen als ondernemer.
Alleen kan je dat niet ongevraagd doen, ook al kan je bijna niet wachten om je advies en tips te delen. Als je niet wordt uitgenodigd, is het als parels voor de zwijnen. Daar zit voor jou de uitdaging, wachten tot je een uitnodiging krijgt.
Gelukkig wil dat niet zeggen dat je onder de dekens moet afwachten tot er op magische wijze een uitnodiging voorbij zweeft. Integendeel zelfs, want als je jezelf niet laat zien, dan ontneem je jezelf de kans om gezien te worden. En de kans om erkenning te krijgen voor jouw unieke gave.
Dus deel jouw boodschap met jouw volgers, vertel over wat jou blij maakt. Wees niet bang om je expertise te laten zien en jezelf als een expert neer te zetten in jouw niche. Dit helpt jouw volgers om jou écht te zien en om erkenning te geven aan jouw unieke gave, aan jouw expertise.
Dat gezegd zijnde, dit betekent niet dat je dan maar altijd en overal aanwezig hoeft te zijn. Ga op zoek naar een marketingstrategie die effectief en efficiënt is. Een manier om je boodschap naar buiten te brengen, zonder dat je er zelf elke dag energie hoeft in te stoppen. Batchen is voor jou bijvoorbeeld een perfecte manier om consistent aanwezig te zijn, zonder dat het continu ook jouw energie nodig heeft.
Laat jezelf niet verleiden tot wat werkt voor generators en manifesting generators. Jij hebt niet de energie om de rest van de wereld bij te houden. Het is voor jou belangrijk om zorg te dragen voor je eigen energie, en dat betekent heel zeker dat je het niet moet weggeven door elke dag keihard te werken en overal aanwezig te zijn.
Als je vanuit je Human Design onderneemt, dan wordt je magnetisch voor de juiste mensen. Het is jouw marketing superkracht dat je op een heel diep niveau een échte connectie kunt aangaan met jouw volgers.
Ook al zou je het liefst iedereen helpen, jij bent hier niet voor iedereen. Probeer je doelgroep zo helder mogelijk te definiëren. Hoe beter je daarin slaagt, hoe beter je er in zal slagen om de klanten aan te trekken die jou om meer informatie komen vragen (en je zo dus de uitnodiging om te verkopen bezorgen). Of nog beter, die gewoon direct intekenen om met jou samen te werken.
Jouw energie is gemaakt om als een lichtbaken te schijnen en op die manier jouw klanten aan te trekken. Het is voor jou niet nodig om te trekken en te sleuren, dat kost je veel te veel energie. Blijf hier in je marketingboodschap zo ver mogelijk van weg, zorg voor berichten die jouw licht verspreiden, zodat jouw klanten de weg naar jou kunnen vinden.
Jij zit ongetwijfeld in de meest uitdagende situatie. Als reflector ben je zo anders dan alle anderen dat adviezen van anderen voor jou vaker niet dan wel zullen werken. Terwijl in de huidige maatschappij snelheid en actie wordt verwacht, heb jij net tijd nodig. Minstens 28 dagen om voor jezelf duidelijkheid te krijgen.
Al hoef je niet een maand lang stil te zitten. Ook al ga je trager dan de meeste mensen om je heen, als je geïnspireerd bent kan het snel gaan. Gebruik die inspiratie van het moment om je boodschap te delen, via welk kanaal dan ook. Wat op dat moment voor jou goed voelt. Weet dat jij als geen ander kan aanvoelen wat nodig is, dus je mag erop vertrouwen dat jouw boodschap precies goed is en op exact het juiste moment.
Voor jou is jouw community heel belangrijk, en vaak een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Jij bent de spiegel voor je community, je laat hen zien wat ze nodig hebben. En op die manier trek je klanten aan, jouw community zal al heel snel jouw gave om te spiegelen erkennen
en waarderen. Draag er zorg voor dat jouw community jou inspireert en voedt, want het is hun energie die jij opneemt en reflecteert.
Je bent een wijze observator, waardoor je je klanten goed begrijpt en weet hoe je hen het beste kunt helpen. Jouw onderneming is voor jou de manier waarop je jouw wijsheid die je hebt verzameld kunt delen.
Voor jou kan het goed zijn om jouw wijsheid te delen met de wereld via bloggen, langere video’s of podcasts bijvoorbeeld. De vormen waarin je jouw wijsheid volledig kunt delen. Vraag jezelf gerust eens af hoe je de wijsheid die je in je leven al hebt verzameld kunt delen met de wereld.
Tegelijkertijd, het is niet omdat je veel kunt delen dat je hier alle dagen mee bezig moet zijn. Het is voor jou niet de bedoeling om alle dagen hard te werken, je hebt net heel veel tijd nodig om los te komen van alle invloeden van de mensen om je heen.
Dus ook op het vlak van marketing is het belangrijk dat je heel goed nadenkt over de tijd en energie die je hierin stopt. Zorg dat je weet wat je terugkrijgt voor de energie die je geeft, zodat je verder kan met de zaken die voor jou het meest effectief zijn. Het is voor jou nu eenmaal superbelangrijk dat je zorgt dat er voldoende tijd overblijft om op te laden, en dus om te zorgen voor gezonde grenzen voor jezelf in het ondernemerschap.
Om ervoor te zorgen dat alledaagse activiteiten die bij het ondernemen horen wel worden opgepikt is het handig om zoveel mogelijk dingen te automatiseren en een team rond je te verzamelen om de overige taken voor je op te nemen. Zo kan jij je focussen op wat je het beste doet: communiceren,
faciliteren en delen in je community.
En omdat ik het niet genoeg kan zeggen, vertraag. Jij hoeft niet het tempo van de wereld te volgen. Zorg dat je een aantal dagen per week helemaal zonder werk hebt, en liefst dagen die je alleen kan doorbrengen. Tijd in de natuur en zelfzorg is voor jou essentieel om weer helemaal bij jezelf te
komen. En alleen zo kan je er op je best staan voor je community en jouw klanten.
Als je dit niet goed genoeg voor jezelf zorgt bestaat de kans dat je je teleurgesteld voelt omdat het resultaat niet is wat je had verwacht. Misschien ga je anderen wel forceren om toch maar te doen wat jij zegt, of trek je je helemaal terug. Misschien voel je je wel teleurgesteld in jezelf.
Precies daarom is het voor jou zo belangrijk om echt vanuit jezelf en enkel vanuit je eigen energie te werken. Het voelt op dat moment als verrassend, blij en opgetogen dat het resultaat beter is dan je had verwacht.
Ik schreef info boekjes op maat van jouw energietype (hoe werkt jouw energie), gecombineerd met jouw innerlijke autoriteit (hoe neem je beslissingen die voor jou kloppen).
Deze informatie is de basis als je meer volgens je design wilt gaan leven en ondernemen. In deze boekjes krijg je alvast heel wat informatie, waarmee je je eigen experiment kunt starten.
Laat hieronder jouw gegevens achter en krijg een mailtje zodra er een nieuwe blog online staat!
Ik ben al jaren op zoek naar een manier van ondernemen die bij mij past. Ik probeerde vanalles, volgde wat business coaches en marketing goeroes vertelden. En begon steeds meer aan mezelf te twijfelen. Ik deed vast iets verkeerd. Ik was misschien geen échte ondernemer.
Via de community van de authentieke ondernemers ondersteun ik graag andere ondernemers, die net als ik op zoek zijn naar een manier van ondernemen die wel bij hen past.
Op 11 februari komt Myriam Beeckman ons inspireren met haar persoonlijk verhaal.
Martine Eland zorgt voor een enthousiaste rondleiding in haar B&B en Daniel Dumortier voorziet ons van een lekkere korte-keten vegetarische maaltijd.
Ben jij erbij? De avond start om 19 uur en we ronden af tegen 22 uur. Inschrijven kan via de knop hieronder👇
One thought on “Ondernemen volgens je Human Design Type”
Reacties zijn gesloten.